Visie op leerlingenbegeleiding en optimale onderwijskansen
Onze visie op leerlingenbegeleiding sluit nauw aan bij onze schoolvisie; bij wie we zijn, bij wat onze waarden en doelen zijn. We geloven erin dat elk kind en elke leerkracht tot leren kan komen en kan evolueren, mits de gepaste ondersteuning.
Onze waarden
Een goede relatie met en tussen onze leerlingen vinden we uitermate belangrijk. We zijn er als schoolteam van overtuigd dat we leerlingen verder brengen als we op de hoogte zijn van hun leefwereld, hun interesses, hun eigenheid, hun voorkennis, … en hierop nauw aansluiten. We leggen het accent op het werken aan een verbindend schoolklimaat. Onze leerlingen komen vaak met emotionele bagage naar school, waar we hen de kans geven om tot rust te komen. Zich goed voelen in de school, in de klasgroep en bij de klasleerkracht is van groot belang. We bieden een luisterend oor; na een persoonlijk gesprek heeft de leerling immers meer ruimte om tot leren te komen. Samen de wereld rondom hen verkennen op een positieve manier, in relatie met elkaar, versterkt hun eigen ervaringen naast de thuissituatie.
We hebben heel diverse klasgroepen op vlak van origine, religie, taal, cognitieve mogelijkheden, … We wenden deze diversiteit als vanzelfsprekend op een positieve manier aan, en zien dit als een meerwaarde voor de ontwikkeling van de lerende. Onze school speelt adequaat in op diversiteit, en legt een accent op het gebruik van het convergent differentiatiemodel en speelse werkvormen.
Onze dromen
We gaan samen voor een veilige school, met een accent op een positief en stimulerend preventief schoolklimaat. Onze kinderen zijn eerder geneigd om problemen op een fysieke manier op te lossen. Ze zijn ook vaak zoekend naar een positiever zelfbeeld vanuit een onzekere thuissituatie. Inzicht in sociale situaties en regels moet hen nog worden aangeleerd. We ondersteunen hen in dit alles.
We gaan samen voor taalvaardige leerlingen in het Nederlands met respect voor de thuistaal. Nagenoeg al onze kinderen groeien op in een meertalige thuissituatie, waar het Nederlands zeer weinig aanwezig is. Door de Brusselse context van de school krijgen leerlingen in de schoolbuurt weinig kansen om het Nederlands te oefenen. De school zet hier sterk op in.
We gaan samen voor een gezonde levensstijl, met accenten op gezonde voeding en beweging. Onze kinderen groeien vaak op in een kleine woonomgeving met weinig buitenspelmogelijkheden. Beperkte financiële middelen maken het niet altijd eenvoudig om een gevarieerde gezonde levensstijl aan te bieden. De school voorziet hiervoor tijd en reikt middelen aan.
Als sterk samenwerkend schoolteam leren we van elkaar en voelen we ons in alle opzichten gesteund binnen de school. Iedereen krijgt de kans om zich op team- en individueel niveau te professionaliseren. Leerkrachten stellen zich flexibel op, waardoor we snel inspelen op allerlei situaties. Een sterk zorgteam staat klaar om ieder van ons hierin bij te staan.
Voor een krachtige visie op leerlingbegeleiding volgen we als school het zorgcontinuüm, het handelingsgericht werken, het rOK, het IKZ-kader en het convergent differentiatiemodel. We houden in alles wat we doen rekening met de 4 begeleidingsdomeinen: onderwijsloopbaan, leren en studeren, psychisch en sociaal functioneren, preventieve gezondheidszorg.